چرا برخی از مردم در برابر آگاهی مقاومت میکنند؟

مدت هاست این سوال در ذهنم شکل گرفته که دلیل یا دلایل اصلی مقاومت برخی از مردم در برابر آگاهی چیست؟ وَ چرا با وجود فضای مجازی و اطلاعتی که از این راه به دست مردم می رسد گروه کثیری هستند که با صحبت و عملکرد غلط در مسیر جهالت و حماقت به پیش می رودند؟

من فکر میکنم مهم ترین دلیل آن( ترس از تغییر) است چرا که تغییر نگاه و نگرش افراد را عوض میکند. این جریان می تواند شامل تغییرات مثبت مانند افزایش رضایت از زندگی یا تغییرات منفی مانند مواجهه با واقعیت های دشوار باشد. برخی از افراد از تغییر می ترسند و از آگاهی می گریزند تا بتوانند در مرزهایی که برای خود ساخته اند زندگی کنند .

من ، دومین عامل مهم مقاومت گروهی از مردم در برابر آگاهی را (عدم اطمینان از آنچه قرار است بیاید) ، میدانم ، چرا که آگاهی می تواند منجر به عدم اطمینان در مورد آینده شود. افراد ممکن است ندانند که آگاهی چه چیزی برای آنها به ارمغان خواهد آورد و این می تواند باعث ایجاد اضطراب و ناامنی شود. برخی افراد از این عدم اطمینان در هراس هستند و از آگاهی می گریزند تا از ناامنی اجتناب کنند.

اما عامل سوم چیست؟ از نظر من سومین مورد مهمی که باعث پرهیز از آگاهی می شود(وابستگی به عادت ها و باورهای اشتباه است)چون آگاهی در نهایت باورهای ما را دگرگون میکند و این تغییرات چالش برانگیز و رنج آور است و این در حالی است که برخی از افراد به عادت ها و باورهای قدیمی خود وابسته هستند برای همین از آگاهی فرار میکنند تا از تغییر در امان باشند.

اما آیا مقاومت مردم در برابر آگاهی به همین سه مورد وابسته است ، مطمئنن خیر عوامل دیگری نیز می توانند در مقاومت در برابر آگاهی نقش داشته باشند. به عنوان مثال، افراد ممکن است در محیطی پرورش یافته باشند که آگاهی را سرکوب می کند. یا ممکن است تجربیات منفی در گذشته داشته باشند که منجر به ترس از آگاهی شده است و حتی عدم تمایل به رویارویی با واقعیت میتواند نقش مهمی در جهالت داشته باشد…

شاید دوست داشته باشید:  نمونه اشعار صائب تبریزی

اگر شما در برابر آگاهی مقاومت می کنید، مهم است که دلایل مقاومت خود را درک کنید. با درک صحیح دلایل مقاومت خود، می توانید شروع به غلبه بر آن نمایید.

در اینجا چند نکته برای غلبه بر مقاومت در برابر آگاهی می اورم و امیدوارم به کار ببرید:

  • از خود بپرسید که چرا از آگاهی می ترسید یا از آن اجتناب می کنید.
  • به خاطر داشته باشید که آگاهی می تواند منجر به تغییرات مثبت در زندگی شما شود.
  • برای تغییر آماده باشید.
  • از حمایت دیگران استفاده کنید.
  • از فضای مجازی به صورت اصولی استفاده کنید.
  • مطالعه را فراموش نکنید.
  • مسئولیت انتخاب های خود را بپذیرید.
  • وَ نکته آخر:اگر به تنهایی نمی توانید بر مقاومت خود غلبه کنید، با یک درمانگر یا مشاور صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا دلایل مقاومت خود را درک کرده و راه هایی برای غلبه بر آن پیدا کنید…

چرا این یاداشت را نوشتم؟

از مدت ها پیش تصمیم گرفته بودم در مورد تاریخ معاصر ایران به خصوص سلسله پهلوی مقاله بنویسم ، وقتی سایتم را طراحی کردم این مقالات را انتشار دادم ، در روزهای اول همه چیز خوب بود اما یواش یواش طرفداران پهلوی به وبسایت من آمدند و بعد از مطالعه مقالات تا توانستند فحش دادند ، تهدید کردند ، تهمت زدند و حتی مرا به پیروی کردن از سیاست های سازمان مجاهدین(منافقین)متهم کردند و این مسئله تا جایی پیش رفت که دیروز تصمیم گرفتم دیگر در خصوص پهلوی مقاله ننویسم اما این رفتار حامیان پهلوی بهانه ای برای نوشتن این یاداشت شد وَ بر همین اساس این یاداشت را تقدیم میکنم به همه حامیان و طرفداران پهلوی ، به امید آگاهی آنان ….

_

ابوالقاسم کریمی

ورامین

22 / آبان / 1402

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها