مقاله کوتاه:اشرف پهلوی _ فساد ، تباهی ، قاچاق و مواد مخدر


مقدمه

اشرف پهلوی، خواهر دوقلوی محمدرضا پهلوی، یکی از چهره‌های جنجالی و بحث‌برانگیز تاریخ معاصر ایران است. او در طول دوران حکومت پهلوی، به عنوان یکی از مقامات رسمی و همچنین یکی از ثروتمندترین افراد ایران شناخته می‌شد. با این حال، اشرف پهلوی همواره از اتهامات فساد مالی و سیاسی، از جمله قاچاق مواد مخدر، در امان نبود.

فساد مالی اشرف پهلوی

اشرف پهلوی از همان آغاز دوران حکومت پهلوی، به دلیل ثروت و نفوذ زیادی که داشت، به عنوان یکی از مقامات فسادکار شناخته می‌شد. او دارای املاک و مستغلات متعدد در سراسر ایران و جهان بود و از طریق رانت‌خواری و رشوه‌گیری، ثروت هنگفتی را به دست آورد.

یکی از نمونه‌های بارز فساد مالی اشرف پهلوی، شرکت هواپیمایی ایران ایر بود. او در سال 1342، با حمایت محمدرضا پهلوی، کنترل این شرکت را در اختیار گرفت. اشرف پهلوی از این شرکت برای کسب درآمدهای کلان استفاده می‌کرد و به همین دلیل، این شرکت به یکی از ورشکسته‌ترین شرکت‌های هواپیمایی جهان تبدیل شد.

اشرف پهلوی همچنین از طریق بنیاد فرح پهلوی، سازمانی خیریه که جزو تاسیس کنندگان آن بود، به فساد مالی دست زد. این بنیاد به عنوان یکی از منابع اصلی تأمین مالی اشرف پهلوی شناخته می‌شد و او از طریق آن، مقادیر زیادی پول را به حساب‌های شخصی خود واریز می‌کرد.

قاچاق مواد مخدر توسط اشرف پهلوی

یکی از اتهامات جدی که علیه اشرف پهلوی مطرح شده است، قاچاق مواد مخدر است. او در طول دوران حکومت پهلوی، به عنوان یکی از مهره‌های اصلی قاچاق مواد مخدر در ایران شناخته می‌شد.

شاید دوست داشته باشید:  نمونه اشعار شهریار

اشرف پهلوی از طریق شبکه‌ای از دلالان و قاچاقچیان، مواد مخدر را از افغانستان و پاکستان وارد ایران می‌کرد و سپس آن‌ها را به کشورهای اروپایی و آمریکا قاچاق می‌کرد. او از این طریق، درآمدهای کلان و غیرقانونی را به دست می‌آورد.

اثبات قاچاق مواد مخدر توسط اشرف پهلوی

در سال 1350، روزنامه لوموند فرانسه، گزارشی مبنی بر قاچاق مواد مخدر توسط اشرف پهلوی منتشر کرد. این گزارش با واکنش شدید دربار شاهنشاهی مواجه شد و اشرف پهلوی از روزنامه لوموند شکایت کرد.

دادگاه فرانسه، در سال 1351، اشرف پهلوی را به دلیل قاچاق مواد مخدر مجرم شناخت و او را به پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد. با این حال، اشرف پهلوی از پرداخت این جریمه خودداری کرد و به همین دلیل، ممنوع‌الورود به فرانسه شد.

_

ابوالقاسم کریمی

ورامین

30/شهریور/1402

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها