مقدمه:
آن دسته از فعالان بزرگوار محیط زیست و حامیان حقوق حیوانات که مقاله بنده تحت عنوان (اساسیترین مشکلات مدارس طبیعت در ایران ، از زبان یک تسهیلگر سابق) را مطالعه کردهاند در جریان نقدهای من به موسسان ، مدیران و تسهیلگران مدرسه طبیعت قرار گرفتهاند.
ولی باید اعتراف داشت با شرایط وخیم محیط زیست ، که نه تنها ایران بلکه سیارهای که در آن سکونت داریم را در بر گرفته است ، احیای مدارس طبیعت نه فقط یک رویا بلکه یک ضرورت است که نیازمند برنامهریزی کامل و همه جانبه از سوی موسسان و دولت محترم میباشد.
در ادامه به برخی از مهمترین فواید مدارس طبیعت و راهکارهای کلیدی احیای این پروژه ، اشاره میشود.
مهمترین فواید مدارس طبیعت:
ارتباط با طبیعت: ما در عصری زندگی میکنیم که متاسفانه ، کودکان بیشتر وقت خود را در محیطهای بسته و با موبایل و تبلت و بازیهای رایانهای سپری میکنند ، در چنین زندانی مدرسه طبیعت فرصتی سازنده برای نسل آینده است تا با طبیعت ارتباط عمیقتری برقرار کند و از فواید بیشمار آن بهرهمند شود.
آموزش کودک: در مدارس طبیعت (البته اگر درست این پروژه اجرا شود )کودکان با روشهای غیر مستقیم علاوه بر یادگیری مفاهیم علمی. مهارتهای اجتماعی ، عاطفی و جسمانی خود را تقویت میکنند .
خلاقیت و نوآوری: مدارس طبیعت میتوانند به یکی از بهترین ارکان اجرایی برای پرورش خلاقیت و نوآوری کودکان تبدیل شوند.
سلامت جسمی و روانی:( در صورت درک صحیح موسسان مدارس طبیعت و استفاده از روانشناسان مجرب) بازی و فعالیت بدنی در مدارس طبیعت بهترین روش ممکن است تا سلامت جسمی و روانی نسلهای آینده ، تضمین شود.
حفظ محیط زیست: برای هیچ یک از فعالان (واقعی)محیط زیست این نکته پوشیده نیست که آموزش (صحیح) کودکان میتواند به حفظ محیط زیست کمک کند.
ما اگر شهروندان مسئولیت پذیر بیشتری ، داشته باشیم ، محیط زیست آسیب کمتری خواهد دید.
راهکارهای کلیدی برای تولد دوباره مدارس طبیعت:
درس گرفتن از اشتباهات گذشته: به نظر من مهمترین و حیاتیترین نکتهای که باید به آن عمل شود. درس گرفتن از اشتباهات گذشته مدارس طبیعت است.
با رعایت کردن قوانین ، اخذ مجوزهای لازم برای فعالیت، درک درست از هنجارها و احساسات جامعه ، درگیر نشدن با دولت و نیروهای امنیتی، احترام به حقوق محیط زیست و حیوانات، و اجرای اصولی آموزشهای لازم برای تسهیلگران ، موسسان و مدیران مدارس طبیعت ، تعهد ، میدهند ، که اشتباهات گذشته را تکرار نمیکنند.
انسان محوری را کنار بگذاریم: باید بپذیریم ما جزئی از طبیعت هستیم ، و نه جدای از آن ، باید بپذیریم که ما حق نداریم و نمیتوانیم ، به طبیعت آسیب برسانیم ، باید بپذیریم که زمین یک سیستم خود تنظیم است و حقوقی دارد که باید رعایت شود و ما نمیتوانیم هر طور تمایل داریم با طبیعت رفتار کنیم.
این یک اصل حیاتی برای زندگی کردن است که باید آن را درک کنیم و به نسلهای آینده آموزش دهیم.
جذب حمایتهای دولتی و همکاری با آموزش و پرورش و سازمان محیط زیست:
سیستم دولت با تصویب قوانین و اخذ مجوز ، زمینه ساز تاسیس و ادامه حیات مدارس طبیعت است.
همچنین ، با اختصاص بودجه و ارائه تسهیلات مالی و اعتباری به موسساتی که در امر تاسیس مدارس طبیعت فعالیت دارند ،انگیزه لازم برای سرمایهگذاری در این حوزه را ارائه میدهد.
سخن پایانی:
دلایل متعددی باعث به تعطیلی کشانده شدن مدارس طبیعت شد و نقدهای بسیاری بر عملکرد موسسان و مدیران مدارس طبیعت وجود دارد که اکثر آنها قابل تامل و پیگیری میباشد اما روح مدرسه طبیعت هنوز زنده است چرا که تعداد زیادی از فعالان محیط زیست و منتقدان مدارس طبیعت اعتقاد دارند ، اگر این پروژه به صورت صحیح و اصولی اجرا شود فواید بیشماری برای آینده محیط زیست کشور ما خواهد داشت.
نظر شما درباره تولد دوباره و احیای مدارس طبیعت در کشور چیست؟
ابوالقاسم کریمی
۱۲ اَمرداد ۱۴۰۳
ورامین
[…] یاداشت های من: آیا با تولد دوباره و احیای مدارس طبیعت در… […]
[…] یاداشت های من: آیا با تولد دوباره و احیای مدارس طبیعت در… اشتراک گذاری: […]