دکتر علی یخکشی (۱۳۱۸-۱۴۰۴) به عنوان بنیانگذار رشته محیط زیست در ایران و چهرهای پیشگام در حوزه آموزش و مدیریت منابع طبیعی شناخته میشود. این مقاله به بررسی جامع زندگی، آثار، دستاوردها و تأثیرات این استاد برجسته بر محیط زیست ایران میپردازد.

دکتر علی یخکشی: پدر دانش محیط زیست ایران
چکیده
دکتر علی یخکشی (۱۳۱۸-۱۴۰۴) به عنوان بنیانگذار رشته محیط زیست در ایران و چهرهای پیشگام در حوزه آموزش و مدیریت منابع طبیعی شناخته میشود. این مقاله به بررسی جامع زندگی، آثار، دستاوردها و تأثیرات این استاد برجسته بر محیط زیست ایران میپردازد.
مقدمه
در تاریخ محیط زیست ایران، نام دکتر علی یخکشی به عنوان چهرهای تأثیرگذار و پیشگام میدرخشد. او که به حق لقب “پدر دانش محیط زیست ایران” را به خود اختصاص داده، نه تنها بنیانگذار این رشته دانشگاهی در کشور بود، بلکه با تلاشهای خستگیناپذیر خود نقش بیبدیلی در شکلدهی به نگرش علمی به محیط زیست در ایران ایفا کرد.

زندگینامه
تولد و تحصیلات ابتدایی
علی یخکشی در سال ۱۳۱۸ در روستای پچت از توابع بخش یانهسر شهرستان بهشهر در استان مازندران به دنیا آمد. دوران کودکی و نوجوانی او در دل طبیعت سرسبز شمال ایران گذشت، تجربهای که بیگمان در شکلگیری دغدغههای محیطزیستی او مؤثر بود.
تحصیلات در آلمان
پس از اتمام تحصیلات دبیرستانی، یخکشی برای ادامه تحصیل به آلمان رفت. او در دانشگاه گوتینگن (Georg-August-Universität Göttingen) که از قدیمیترین و معتبرترین دانشگاههای آلمان محسوب میشود، به تحصیل پرداخت و توانست مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته سیاست و مدیریت منابع طبیعی از این دانشگاه کسب کند.

بازگشت به ایران و فعالیتهای علمی
دکتر یخکشی پس از اخذ مدرک دکترا به ایران بازگشت و با توجه به نیاز مبرم کشور به متخصصان محیط زیست، اقدام به پایهگذاری این رشته در سال ۱۳۵۳ کرد. این اقدام او نقطه عطفی در تاریخ آموزش عالی محیط زیست ایران محسوب میشود.
دستاوردهای علمی و حرفهای
تأسیس رشته محیط زیست در ایران
مهمترین دستاورد دکتر یخکشی، پایهگذاری رشته محیط زیست در ایران در سال ۱۳۵۳ بود. او با درک ضرورت آموزش علمی محیط زیست در کشور، این رشته را در دانشگاههای ایران تأسیس کرد و برنامهریزی درسی آن را بر اساس استانداردهای بینالمللی و نیازهای بومی ایران طراحی نمود.
تدریس و تربیت نسلهای متخصص
دکتر یخکشی به عنوان استاد در دانشگاههای تهران و مازندران به تربیت نسلهای متعدد از دانشجویان پرداخت. بسیاری از شاگردان او امروز به عنوان اساتید برجسته در دانشگاههای ایران و آلمان مشغول به فعالیت هستند. او با ایجاد برنامههای تبادل دانشجو بین ایران و آلمان، زمینهساز افزایش فهم متقابل علمی و فرهنگی میان دو کشور شد.
تألیفات و پژوهشها
دکتر یخکشی نویسندهای پرکار بود که آثار متعددی در زمینه محیط زیست و مدیریت منابع طبیعی از خود به جای گذاشته است. کتابها و مقالات او مرجع معتبری برای دانشجویان و پژوهشگران این حوزه محسوب میشوند.

جوایز و تقدیرها
در طول حیات علمی پربار خود، دکتر یخکشی جوایز و تقدیرنامههای متعددی دریافت کرد که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- لوح تقدیر به عنوان استاد ممتاز (۱۳۷۹)
- لوح تقدیر به عنوان استاد پیشکسوت در دانشگاه مازندران (۱۳۸۰)
- جایزه ملی محیط زیست کشور (۱۳۸۱)
- تندیس طلایی از انجمن متخصصان محیط زیست ایران (۱۳۸۳)
- جایزه مهرگان علم دوره چهاردهم و پانزدهم (۱۳۹۹)
میراث و تأثیرات
تأثیر بر آموزش محیط زیست در ایران
دکتر یخکشی با پایهگذاری رشته محیط زیست، تحولی بنیادین در آموزش این حوزه در ایران ایجاد کرد. امروزه هزاران دانشجو در مقاطع مختلف این رشته تحصیل میکنند و به خدمت در حوزه محیط زیست کشور مشغول هستند.
توسعه همکاریهای علمی بینالمللی
تلاشهای دکتر یخکشی در ایجاد پیوندهای علمی بین ایران و آلمان، به ویژه در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی، الگویی برای همکاریهای علمی بینالمللی محسوب میشود.

الهامبخشی به نسلهای بعد
دکتر یخکشی نه تنها به عنوان یک استاد دانشگاه، بلکه به عنوان الگویی از تعهد علمی و دغدغهمند نسبت به محیط زیست، برای نسلهای بعدی متخصصان این حوزه الهامبخش بوده است.
درگذشت
دکتر علی یخکشی پس از عمری خدمت به علم و محیط زیست ایران، سرانجام در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ دار فانی را وداع گفت. مرگ او ضایعهای جبرانناپذیر برای جامعه علمی و محیط زیستی کشور محسوب میشود.

نتیجهگیری
دکتر علی یخکشی به حق عنوان پدر دانش محیط زیست ایران را به خود اختصاص داده است. او با تأسیس رشته محیط زیست در ایران، تربیت نسلهای متعدد از متخصصان و تألیف آثار ارزشمند، میراثی ماندگار از خود به جای گذاشته که تأثیر آن بر محیط زیست ایران برای دهههای متمادی احساس خواهد شد. یاد و خاطره این استاد برجسته و خدمات ارزندهاش همواره در تاریخ علم و محیط زیست ایران زنده خواهد ماند.